Ropovod pod oknami Petržalčanov

Autor: Liliana Rástocká | 16.1.2013 o 11:36 | (upravené 16.1.2013 o 12:07) Karma článku: 11,60 | Prečítané:  1301x

Mnoho Slovákov ani nevie, čo si má pod slovom „environmentalistika“ predstaviť. Často krát predmet môjho štúdia iba skrátim na „ochranu životného prostredia“, čo vyvolá predstavu „ďalšieho trafeného zeleného“ a vecí, ktoré idú mimo života bežného občana. Rada by som však stručne poukázala na to, že štátna firma a rakúska rafinéria chcú ľuďom pod oknami viesť ropovod. A to už je problém, ktorý sa priamo dotýka Petržalčanov, Bratislavčanov, občanov. Nie som vegetariánka, vozím sa autom (keď je kde zaparkovať), využívam výhody ropných produktov, keď nie je iná alternatíva. Mám vo všeobecnosti vysokú envirotoleranciu, ale projekt Bratislava-Schwechat Pipeline je nad moje pochopenie. Ako ďaleko sú ešte schopní istí jedinci zájsť v presadzovaní tohto vskutku nevýhodného projektu?

Keď sme sa v máji 2011 dozvedeli, že minister Miškov spolu s vedením Transpetrolu konečne pripravili desať alternatívnych trás ropovodu, ktoré tesne obkresľujú severnú geografickú hranicu Žitného ostrova, zostali sme prekvapení z kvality tohto materiálu. Navrhované trasy ropovodu boli nakreslené v dvoch koridoroch v tzv. mestskom a karpatskom. Človek by si myslel, že aj študent geodézie, čo prvýkrát vidí mapu SR by si dal viac záležať. Keď sme si to vytlačili na väčší papier, prekvapenie prestriedalo zhrozenie. Niekoľko trás bolo nakreslených priamo cez Bratislavu a následne neurčito ponad Dunaj. Roztočil sa kolotoč otázok,  konfrontácií s ministerstvom hospodárstva (ktoré najprv tvrdilo, že nevie odkiaľ sa dokument vzal), Transpetrolom a spoločnosťou BSP (reportáž si môžete pozrieť TU). Boli sme ubezpečovaní, že ropovod určite nepovedie cez mesto, že tieto trasy sú výsostne teoretické.  Ale čo čert nechcel, na 41. rokovanie vlády 9. 1. 2O13 bol predložený materiál Informácia o projekte ropovodného prepojenia Bratislava-Schwechat - posúdenie strategického charakteru a realizovateľnosti prepojenia ropovodu Družba s rafinériou Schwechat". Nenechajte sa pomýliť názvom, samotný napájací bod nie je v Bratislave, ale vo Veľkom Bieli. V tomto materiáli sa hovorí, že najlepšími variantami ropovodu BSP je variant 2 a variant 10 (viď TU).

Variant 2

Trasa variantu 2 je vedená z napájacieho bodu vo Veľkom Biely popri diaľnici D1 cez Prístavny most, Einsteinovú ulicu popri Auparku a vodárenskom zdroji Pečniansky Les, diaľnice D2, k hraničnému priechodu Berg, kde pokračuje po území Rakúska do rafinérie OMV.

Variant 10

Trasa variantu 1O je vedená z napájacieho bodu vo Veľkom Bieli popri diaľnici D1, cez Prístavny most na Dolnozemskú cestu cez areál Ekonomickej univerzity, okrajom areálu veľkej vodárenskej čerpacie stanice z objemom 20 000 m3 v blízkosti Nemocnice Antolská a Čistiarne odpadových vôd Petržalka, ďalej po nad vodárenský zdroj Rusovce - Ostrovné Lúčky - Mokraď a po za obec Jarovce pokračuje cez hraničný priechod Kittsee pokračuje do rafinérie OMV.

Prosím pekne, tieto dva varianty presadzuje štátny prepravca ropy, spoločnosť Transpetrol a Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky. Je podľa Vás zodpovedné viesť ropovod hlavným mestom, a to priamo najväčším sídliskom na Slovensku? Kladiem si otázku, čo je priortným záujmom štátu? Ochrana obyvateľov, alebo diverzifikácia a ekonomické záujmy rafinérie v Rakúsku? Pretože nad ekonomickou výhodnosťou tohto projektu pre Slovensko, či nejasnej návratnosti „prinajlepšom 10 rokov" by som sa len pousmiala cez slzy.

Vláda a vedenie spoločnosti Transpetrol tvrdia, že naplnili požiadavku verejnosti tým, že ropovod nepovedie cez Žitný ostrov, ale len jeho severnou geografickou hranicou. Lebo však keď ropa náhodou potečie, tak bude natoľko galantná, že sa bude striktne držať tejto hranice a nevsiakne sa do vzácnych štrkopieskov, ktoré nás nám zabezpečujú neustálu filtráciu, a aj samotnú tvorbu pitnej vody. Okrem toho tento projekt bude naďalej ohrozovať podzemné zásoby vody  pozdĺž Dunaja a ako bonus bude aj priamo ohrozovať pitnú vodu Bratislavčanov.

Keď už tu bude ropovod stáť, upíšeme sa na manželstvo „v dobrom aj zlom" a ja sa veľmi obávam, že toho zlého bude podstatne viac. Navyše s nejasnými výhodami, návratnosťou a len s vidinou akýchsi sľubov (ale to je na ďalší blog).

Preto si vás na záver dovoľujem požiadať, aby ste nezostali k tomuto projektu ľahostajní, pridali sa k nám a povedali, že „Nechceme ropovod cez Bratislavu"! Jedno neustále ohrozenie zo Slovnaftu nám bohato stačí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?