O nevýhodnosti ropovodu do Rakúska

Autor: Liliana Rástocká | 28.1.2013 o 9:27 | (upravené 28.1.2013 o 15:39) Karma článku: 9,10 | Prečítané:  222x

Dajme tento krát ochranu životného prostredia bokom, poďme rovno na fakty o ekonomickej nevýhodnosti projektu výstavby ropovodu do Rakúska. Štátna firma TRANSPETROL a rakúska rafinéria OMV chcú Bratislavčanom pod hlavičkou spoločnosti Bratislava-Schwechat Pipeline (BSP) pod oknami viesť ropovod. Pre tento zámer sú zástancovia ropovodu schopní nielen ohroziť pitnú vodu a zdravie obyvateľov Bratislavy, ale aj obetovať záujmy Slovenska.

  • Mýtus reverzného toku ropy pre Slovensko vprípade núdze: zástancovia ropovodu tvrdia, že vprípade prerušenia dodávok ropy cez ropovod Družba, by rakúska strana zabezpečila dodávky ropy reverzným tokom zrafinérie vo Schwechate na Slovensko. Toto tvrdenie spochybňuje mnoho európskych odborníkov na energetiku. Kapacita ropovodného prepojenia TAL-AWP predstavuje zhruba 42 mil. ton ročne, ktoré zásobujú rafinérie v Rakúsku, Nemecku a vČesku, viac ropy pre Slovensko sa tam už jednoducho fyzicky nezmestí. Akcionármi ropovodov TAL-AWP sú rakúski, českí a nemeckí majitelia rafinérií. Neobmedzia svoju výrobu a zisky len preto, aby mohli pomôcť Slovensku v čase núdze. Spoločnosť OMV nie je doteraz zmluvne zaviazaná zabezpečiť dodávky ropy reverzným tokom na Slovensko, alebo ho odmietajú zástancovia ropovodu zverejniť.
  • Analýza Európskej komisie: ropovod BSP do Schwechatu NIE JE strategický projekt! Slovensko by sa podľa odporúčania EK malo sústrediť na iné strategické projekty vsúvislosti senergetickou bezpečnosťou, napríklad zabezpečiť zvýšenie kapacity ropovodu Adria.
  • Návratnosť projektu: podľa medializovaných informácií návratnosť projektu predstavuje zhruba 10-11 rokov. Spoločnosť Transpetrol prezentuje túto informáciu bez podpísanej zmluvy so spoločnosťou OMV o odbere ropy a stanovenia tranzitných poplatkov. Tieto čísla nemajú žiadnu váhu. Návratnosť projektu nie je reálna ani vprípade, že by cez ropovod BSP do Schwechatu neustále tiekli plné kapacity ropy.
  • Slovensko zaplatí skoro 3/4 celej investície! Jedná sa konkrétne o74% zo 70 až 112 miliónov eur, a to napriek tomu, že na našom území bude podstatne menšia časť trasy ropovodu.
  • Projekt ani nezačal, ani nebol schválený, aslovenskí daňoví poplatníci už zaplatili 8 miliónov eur! Celkové náklady spojené sprojektom sa vyšplhali na sumu 11 miliónov eur. Za čo sme túto nemalú sumu zaplatili, keďže sa ešte ani nezačala samotná príprava stavby? Za tradičné slovenské analýzy? Unahleným výkupom pozemkov na rakúskej strane?

EXISTUJE ALTERNATÍVA ZVÝŠIŤ ENERGETICKÚ BEZPEČNOSŤ SLOVENSKA AJ BEZ TOHTO ROPOVODU?

Áno. Podľa odporúčania Európskej komisie môžeme zvýšiť kapacity ropovodu Adria z juhu a zabezpečiť si tak vlastnú energetickú bezpečnosť a znížiť tak svoju závislosť od ropovodu Družba.

Na záver dodám, že si plne uvedomujem ďalšie riziká na Žitnom ostrove a v Bratislave, ktoré predstavuje chybné politicky motivované rozhodnutie z 50.  rokov 20. storočia vybudovať rafinériu Slovnaft a a viesť ropovod Družba cez Žitný ostrov. Bohužiaľ, tieto rozhodnutia už nemôžeme zvrátiť, ale môžeme sa poučiť z chýb minulosti a zabrániť ďalším ohrozeniam zdrojov pitnej vody a zdravia ľudí. Uspokojiť sa s ignorantskou myšlienkou, že už tu máme postavený ropovod priamo cez Žitný ostrov a je jedno, či sa tu postaví priamo pod oknami ľudí ďalší ropovod, je pre mňa neprípustné! 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?